donderdag 21 april 2011

Help!! Zonneallergie

                         
We weten allemaal dat we ons goed moeten beschermen tegen de zon. Een goede zonnebrand met hoge factor is een must voor je gezicht en je lichaam. We kennen allemaal de gevolgen als je dit verwaarloosd (verbranding, kans op huidkanker, rimpels enz). Maar wat nu als je allergisch bent voor de zon, en bij de eerste zonnestralen last krijgt van blaasjes en rode plekken?



Sinds 2 a 3 jaar heb ik last van lichte zonne-allergie. Dit is iets wat blijkbaar zomaar kan ontstaan, want hiervoor heb ik er helemaal geen last van gehad. Ik weet niet of het erfelijk is ofzo, maar het is wel zo dat mijn moeder hier ook al jaren last van heeft, zij heeft het wel in een wat ergere mate.

Wat is zonneallergie en hoe ontstaat het?
De term ‘zonneallergie’ is eigenlijk het krijgen van een abnormale reactie op normale blootstelling aan zonlicht. De meest voorkomende vorm wordt Polymorfe Lichteruptie genoemd, de afkorting hiervan is PMLE. Zonneallergie ontstaat (hoe kan het ook anders) door zonlicht (of zonnebanklicht). Bij lichtallergie kan gewoon licht ook een oorzaak zijn, maar in dit artikel gaat het specifiek over zonneallergie. Hierbij kunnen zowel de UVA en UVB verantwoordelijk zijn. Ook het huidtype lijkt een rol te spelen, zonneallergie lijkt namelijk eerder voor te komen bij mensen met een lichtere huidskleur.

Hoe weet ik of ik allergisch ben voor de zon?
(Lichte) zonneallergie kenmerkt zich door huidreacties. Vaak zijn dit kleine jeukende bultjes, maar soms ook blaasjes, schilfertjes, roodheid of zwelling van je huid. Deze huidreacties kunnen ongeveer een dag (soms tot 5 dagen) na de blootstelling aan (zon)licht ontstaan. Hiervoor hoef je niet eens verbrand te zijn, sterker nog, helaas kan zonneallergie zich ook uitbreiden naar delen van je lichaam die niet eens zon hebben gezien!
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een kleine allergische reactie hebt op je nieuwe zonnebrand, probeer dan even een oud vertrouwd merk uit. Krijg je met je oude vertrouwde merk ook huidreacties als je in de zon bent geweest, dan kan er sprake zijn van een zonneallergie.


Mijn lichte zonneallergie.. Bijna genezen!


Je kunt zelf een klein beetje testen op welke straling (UVA of UVB) je allergisch reageert.
Bedenk je of je de allergische reactie ook krijgt als je achter glas zit, in de schaduw zit, als je zonbeschermende middelen op een adequate manier gebruikt en of je de reactie ook krijgt als je geen direct zonlicht hebt gezien omdat er sprake is van lichte bewolking. Als je hier vier keer ja op kunt antwoorden dan gaat het waarschijnlijk om een reactie op UVA-stralen. Vier keer nee dan gaat het waarschijnlijk om UVB.

Dat ik dat nu allemaal weet is erg fijn, maar hoe voorkom ik dit?
Ik zal hieronder een paar manieren noemen om de allergische reactie van lichte zonneallergie te verminderen.
 Ga bij zware zonneallergie altijd naar de dokter!!

Wat je kunt doen:
  1.  Je kunt je huid langzaam aan de zon laten wennen. Begin hier in het voorjaar al mee, en smeer jezelf goed in met een zonnebrand met hoge factor.
  2. Net zoals bij het gewone zonadvies geldt hierbij dat je tussen 11 en 3 uur beter de zon kunt vermijden. De straling is dan gewoonweg het sterkst, de de kans dat je hierop gaat reageren erg hoog.
  3. Bescherm jezelf met goede kleding. Bedenk wel dat hoe dunner de kleding, hoe meer zonnestralen er doorheen komen. Zwemmen met kleding aan is ook even opletten, natte kleding laat namelijk meer stralen door dan droge kleding. Denk ook aan bescherming van je hoofd met een hoed of pet.
  4. Een zonnebril! Onmisbaar natuurlijk, deze zorgt niet alleen voor het voorkomen van rimpeltjes (doordat je minder met je ogen hoeft te knijpen), een goede zonnebril heeft namelijk UV-bescherming. Het allerbeste is een zonnebril waar de zon zelfs niet door de zijkanten door kan komen.

Houd verder rekening met:
  1. De wind. Deze werkt verkoelend waardoor je niet merkt dat je toch vol in de zon zit
  2. Een natte huid is veel gevoeliger voor zonlicht (logisch, iedereen weet denk ik wel dat je met een natte huid sneller bruin wordt dan met een droge huid.)
  3. In de schaduw (onder een parasol bijvoorbeeld) moet je ook oppassen. UVA kan hier je huid nog heel goed bereiken.
  4. Ook achter glas kun je oppassen, UVA bereikt hier gewoon je huid.
  5. Ga op zoek naar een goede zonnebrand, normale zonnebrand beschermd vaak voornamelijk tegen UVB stralen. Zoek een zonnebrand die ook goed tegen UVA beschermd. Tegenwoordig is dat niet zo heel moeilijk meer, op het label van de zonnebrand staat namelijk gewoon waar hij tegen beschermd.
Hier is een voorbeeld waar je kunt vinden wat jouw zonnebrand doet qua bescherming
Deze dingen helpen mij altijd met het voorkomen van de irritatie. Je kunt bij de drogisterij of apotheek ook medicijnen halen tegen zonneallergie. Er zijn namelijk specifieke korrels in de omloop die het ontstaan van huidirritatie zouden moeten verminderen. Je kunt bij de apotheek dus vragen naar Urtizon-korrels, hier heb ik echter geen ervaring mee dus ik kan niet vertellen of dit werkt.

Om de irritatie te verminderen smeer ik mijzelf iedere dag in met Vaseline Aloe Fresh. Dit is een frisse bodygel die voor mij de irritatie stukken doet minderen.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Mocht je last hebben van irritatie, probeer uit wat voor jou werkt. Er is niet 1 perfecte oplossing, wat voor mij werkt hoeft namelijk niet voor jou de juiste oplossing te zijn.



Bron: www.huidarts.com

2 opmerkingen:

Marieke zei

Interessant! Ik heb hier ook altijd een beetje last van, en met wennen aan de zon gaat het inderdaad sneller weg.

tom zei

Bedankt voor deze nuttige informatie!

Weekdeals (728x90)