zondag 21 april 2013

Lazy Sunday's - Recept Pasta ovenschotel


Ik heb weer een recept voor jullie! Dit recept voor een pasta ovenschotel heb ik ooit van internet gehaald en door een leesfout heb ik er een eigen draai aan gegeven die erg goed uitpakte! Ik heb namelijk kokosmelk gebruikt in plaats van koksroom. Ik las namelijk kokosroom, kon die nergens vinden en heb toen maar kokosmelk gebruikt. Mijn vriend en ik hebben de originele versie ook een keer geprobeerd, maar beide waren we het er over eens. Met kokosmelk was het veel en veel lekkerder! Het is ook nog eens supersimpel te maken en echt niet duur!


Je kunt je ovenschotel zo goedkoop/duur maken als je zelf wil, door te kiezen voor goedkopere of juist duurdere merken. Wat heb je nodig?
* 250 gram pipe rigate, of een andere pasta waar de saus in kan gaan zitten (grand'italia, 1.50)
* 1 kleine ui (AH, 500 gr voor 0.49)
* 3 knoflookteentjes (AH, 3 bollen voor 0.99)
* 390 gram tomatenblokjes (Euroshopper, <0.65)
* tomato frito (Heinz, 0.67)
* ongeveer 150 ml kokosmelk (Nutco Klappermelk, 0,78)
* 2 bollen mozzarella (Euroshopper, 0.60 ps)
* geraspte belegen kaas (Euroshopper, 1.29)

Met deze ingrediënten vul ik altijd twee ovenschotels, een grote en een kleinere. De grote ovenschotel eten mijn vriend en ik vrijwel helemaal op, de kleine is voor de dag erna. Kortom, voor een heel gerecht voor 3 personen ben je 7.57 kwijt. Je kunt natuurlijk andere (goedkopere) pasta gebruiken of zelf kaas raspen.

Hoe maak je nu de ovenschotel?
Je kookt de pasta 'al dente', als je de pasta het vuur hebt gezet kun je beginnen met de saus.
Zorg ervoor dat je de ui en de knoflookteentjes lekker klein snijdt, je kunt voor de knoflook eventueel een knoflookpers gebruiken. Als je dit hebt gedaan kun je de knoflook en ui in een hapjespan fruiten. Gooi er vervolgens de tomatenblokjes en de tomato frito bij en roer goed door. Zorg ervoor dat de saus goed warm wordt maar net niet kookt. Voeg daarna nog de kokosmelk toe naar smaak. Ik gebruik ongeveer 1/3 van het blik kokosmelk, de rest verdeel ik over twee boterhamzakjes en vries ik in. Deze kan ik namelijk gewoon de volgende keer bij dit gerecht gebruiken.

Vervolgens is het tijd om de ovenschotel te maken. Giet de pasta af en leg een laagje in de ingevette ovenschotel zodat het ongeveer de helft van de ovenschaal gevuld is. Giet nu ongeveer de helft van de saus er overheen, zodat alle pasta bedekt is met een beetje saus. Misschien heb je iets meer nodig dan de helft maar dit maakt niet uit, als er maar een beetje saus overblijft. Bedek de laag in de ovenschaal nu met reepjes mozzarella.

Nu giet je de rest van de pasta bij het restant saus in de pan en roer dit even goed door. Vervolgens schep je dit op de mozzarella-laag in de ovenschaal en zorg je dat deze goed bedekt is. Hierop leg je weer reepjes mozzarella.

Je kunt de ovenschotel nu af laten koelen (je kunt hem dus eerder op de dag maken) of gelijk in de op 200 graden voorverwarmde oven doen. De ovenschotel moet zo ongeveer 30 minuten in de oven blijven.Vlak voordat je hem in de oven doet kun je er nog wat geraspte belegen kaas op strooien. Ik merk zelf dat de bovenste laag pasta wat krokanter wordt door de oven, dit vind ik zelf niet zo lekker. Wat ik daarom doe is aluminiumfolie om de ovenschaal doen, dit zorg er voor dat de bovenste laag wel warm wordt maar niet krokant.


Eet smakelijk!

Bron afbeelding

Geen opmerkingen:

Weekdeals (728x90)