woensdag 4 mei 2011

Fabels en feiten over… Foundation



Ik heb voor jullie een paar van de meest gehoorde fabels over foundation opgezocht en ze hieronder neergezet.

Foundations zijn slecht voor je huid
Dit is denk ik de meest bekende fabel over foundations. Vroeger was dit wel zo het geval, maar foundations zijn nu zodanig verbeterd dat ze echt niet slecht zijn. Wel is het belangrijk dat je je gezicht ’s avonds en ’s ochtends goed reinigt, maar dit is sowieso verstandig zelfs al heb je geen make-up opgehad. Er zijn verschillende soorten foundations, en sommige hebben hele goede verzorgende eigenschappen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook foundations die een SPF bevatten, waardoor je dus gelijk je gezicht beschermt tegen de schadelijke straling van de zon.

Foundation geeft een onnatuurlijk, dik, pancake-effect wat je supergoed ziet en daarom gebruik ik het liever niet
Ook dit is onzin! Foundation hoort geen onnatuurlijk effect te geven, dit is een signaal dat het verkeerd is gebruikt. Foundation is bedoeld om je huid een beetje te egaliseren, en niet om een gezond kleurtje aan je gezicht geven. Ook een te dikke laag zorgt voor een onnatuurlijk gezicht, zorg dus dat je een dun laagje over je huid aanbrengt. Het is altijd beter om langzaam op te bouwen, dan er ineens teveel op hebben. 

Ik wil wat meer kleur in mijn gezicht, dus ik kies wat tinten donkerder dan mijn huid, anders zie ik zo wit.
Nee!! Zoals hierboven al gezegd is, is foundation niet bedoeld om je een lekker kleurtje te geven. Gebruik liever een bronzer en/of blush voor het aanbrengen van kleur in je gezicht. Heb je een te donkere foundation, koop dan een lichtere en meng hem daar zo nodig mee. Een te donkere kleur zorgt echt voor een onnatuurlijk effect, en verpest eigenlijk je hele make-up.

Ik gebruik een getinte dagcrème dus foundation is voor mij overbodig.
Prima, als dit voor jou werkt kun je dit doen. Een getinte dagcrème en foundation zijn echter niet hetzelfde. Een foundation is bedoeld om de huid van je gezicht egaal te maken, je kunt op deze wijze oneffenheden zoals pukkeltjes en rode vlekjes wegwerken. Een getinte dagcrème is bedoeld om je huid een licht kleurtje te geven, maar is vaak vrij transparant en geeft (vaak) geen dekking.

De kleur van een foundation test je op de binnenkant van de pols, arm of op de hand.
Dit is ook niet waar, de beste plek om foundation te testen is je kaaklijn. Je armen en je handen zijn vaak een hele andere kleur dan je gezicht, en op die manier zou je dus een verkeerde kleur kunnen kiezen. Houdt er ook rekening mee dat het licht in de winkel een ander effect geeft dan daglicht. Een foundation die in de winkel perfect voor jou lijkt, kan in het daglicht een flinke mismatch zijn.


Dit zijn een aantal fabels, maar er zijn er natuurlijk veel meer! Hebben jullie nog leuke fabels over cosmetica gevonden? Laat het me weten!


Geen opmerkingen:

Weekdeals (728x90)